ABSTRACT
The essay offers an unrealised historiographical study of the Rowe circus, marked by the stage hybridity and the extensive migration. Through the collection and interpretation of primary sources, Rowe's shows are contextualised in the nineteenth-century American circus history as significant artistic experiences. They mark, indeed, a crossing point on the eve of the Civil War, when a new way of conceiving the performance and staging was taking shape, in line with the socioeconomic needs of American society. While on the one hand, Rowe's circus joins the English tradition; on the other hand, it certainly appears to be fully in tune with the emerging entertainment industry. From this perspective, the essay points out the innovative character of the Rowe circus, which launches a new circus entrepreneurship: to make the circus a mass entertainment through the occupation and the creation of ever larger and more diversified spaces in the entertainment market.
BIOGRAFIA
Elena Mazzoleni è Professoressa associata di Discipline dello Spettacolo presso l’Università degli studi di Bergamo; la sua attività scientifica è dedicata allo studio storiografico dei fenomeni di migrazione e contaminazione drammaturgica e spettacolare fra Settecento e Ottocento. Le sue ricerche privilegiano lo studio delle forme sceniche miste (vaudeville, pantomima, musical, circo) che, tra la fine del Settecento e la prima metà dell’Ottocento, sono migrate dall’Europa al Nord America e hanno originato tipologie spettacolari nuove, frutto di trasformazioni e ibridazioni. Fra le sue pubblicazioni più recenti: Arti sceniche in viaggio. Circo, pantomima, vaudeville dall’Europa al Nord America (secoli XVIII-XIX) (Roma, Tab edizioni, 2023); Parisian Vaudeville in America: The Ravel and Martinetti Troupes at the Origins of Early Modern American Popular Entertainment (Delaware, Vernon Press, 2022); Le origini del circo moderno. Le migrazioni e gli intrecci drammaturgici dei circhi Astley, Ricketts e Chiarini (Bari, Edizioni di pagina, 2020) e Le Vaudeville américain (1850-1920). Migrations de formes théâtrales mixtes (Paris, Classiques Garnier, 2020)