ABSTRACT

Starting by 2007 the Italian company Fanny Alexander works on a singolar technique of acting called eterodirection. It consists in making actor wears ear monitors and let it be passed through by lines of drama – recorded on an audio file – and a live stage directing: both inputs are sent to the performer using two different audio channels. This is not only a method of acting, but It can be defined a real mean of construction in narrative and theatrical approach experienced by the company. As shown by some spectacles (HIM, West, Discorso grigio, Se questo è Levi, Storia di un’amicizia) eterodirection is became the pivotal tool which Fanny & Alexander created their works in last thirteen years. In the first part this essay focuses on the analysis of the elements composing this technique in creating the performing act. Afterwards It examines spectacles that company staged to offer an overview about the still evolving narrative mechanism developed by Fanny & Alexander who experiment this mean of live creation straight on stage.

BIOGRAFIA

Salvatore Margiotta è ricercatore in Storia del Teatro Moderno e Contemporaneo. È autore dei volumi Il nuovo teatro in Italia 1968-1975 (Titivillus, 2013) e La geografia del Nuovo Teatro in Campania 1963-1976 (Terre Blu, 2019). Ha scritto diversi saggi tra cui La scena moderna nel dibattito critico italiano alla fine degli anni Sessanta («Culture teatrali»), Il Living Theatre in Italia, Lo spettacolo è un appuntamento. Il teatro di Roberto Latini e Fortebraccio Teatro, Piccola Compagnia della Magnolia. Tra tradizione e ricerca nel segno del contemporaneo («Acting Archives Review»). Attualmente è direttore scientifico del progetto di ricerca “Archivi del Nuovo Teatro Italiano. Ricerca documentaria, catalogazione ed organizzazione scientifica”, coordinato dal Prof. Lorenzo Mango.

smargiotta@unior.it

DOWNLOAD

Scarica l'articolo Scarica la rivista completa