ABSTRACT

Among the protagonists of the international contemporary scene, Romeo Castellucci has developed a new way of conceiving theater. From his work with the Socìetas Raffaello Sanzio to his individual experiences as a director, Castellucci has produced emblematic results according to a line that has subverted the statutes of the theater from inside with radical solutions on an aesthetic and cultural level. A linear result of this theatrical research is BROS, presented for the first time in Lugano in October 2021, in which a group of non-actors (always different at every stage of the tour) is engaged in a score of actions not agreed and suggested on stage using ear monitor. BROS, which is as an event halfway between an anthropological study and an artistic product, presents the elimination of the traditional functions of actor and spectator, indicating the possibility of a new perceptual horizon of the theatrical experience. The essay aims to analyze the mechanisms of the play, highlighting the extreme outocome of the process activated by Castellucci, during about forty years of career, of the progressive negation of the concept of representation that removes any interpretative and psychological function from the theater.

BIOGRAFIA

Annamaria Sapienza è professore associato di Discipline dello Spettacolo presso l’Università degli Studi di Salerno e insegna Storia del Teatro alla Scuola di Recitazione del Teatro Stabile Nazionale di Napoli. È membro dei comitati scientifici della Fondazione ‘Eduardo De Filippo’, del Centro Internazionale di ricerca sull’attore ‘Icra Project’. È co-direttrice della rubrica di studi teatrali «Rifrazioni» («Sinestesieonline») e membro di comitati scientifici ed editoriali di riviste e collane tra le quali «Sinestesie», «Mimesis Journal» e «Corpo Novecento». È inoltre socio del Coordinamento Nazionale ‘Teatro in Carcere’. Si occupa prevalentemente di teatro moderno e contemporaneo, teatro napoletano, teatro sociale e di comunità. Tra gli scritti più recenti, Tradire Shakespeare. Il libretto dell’Otello di Gioacchino Rossini, «Il confronto letterario» (2021); Testimoni di una umanità ai margini. Il lavoro di Davide Iodice al Centro di Prima Accoglienza di Napoli, «Sinestesie» (2021), La scena flessibile: spazio e relazione nel teatro comunitario, in Creating for the stage and other spaces: questioning, practices and theories (2021); Il secondo Novecento, in Storia del teatro. Scena e spettacolo in occidente (Pearson, 2020).

asapienza@unisa.it

DOWNLOAD

Scarica l'articolo Scarica la rivista completa