ABSTRACT
The paper aims to reconstruct Pamphlet, a singular appearance by Leo de Berardinis – which Giuliano Cordovado, Renato Nicolini and Perla Peragallo took part in as well – performed on the stage of the Beat 72 in Rome on May 26th, 1981, and simultaneously aired on its private TV channel, effectively inaugurating the broadcasts. After a proper contextual outline of this work (situated at the end of Leo and Perla's fifteen-year artistic relationship), the essay focuses on the birth of TeleBeat and the analysis of the aforementioned theatrical-television experience, made possible thanks to the collation of different sources: the audiovisual film (currently available on E-Theatre web platform); the surviving press clippings; some witnesses’ memories, like the former Councillor for Culture’s and Ulisse Benedetti’s (the latter collected by ORMETE project); finally, the script composed by the actor himself in 1979, recently discovered through a systematic examination of the newspaper «Lotta continua» (whose direct antecedent – as some textual evidence denotes – needs to be found in an interview that actually took place the previous year, in the presence of Andrea Ciullo, Simone Carella, Lisi and Silvana Natoli, preserved in a typewritten transcription at the Leo’s Archive in Bologna).
BIOGRAFIA
Matteo Tamborrino (1992) è dottore di ricerca in Storia delle Arti e dello Spettacolo e docente in Organizzazione ed economia dello spettacolo dal vivo presso l’Università di Roma “Tor Vergata”. Dal 2019 è membro della segreteria editoriale della rivista di classe A «Mimesis Journal», mentre dal 2022 fa parte della redazione web della Consulta Universitaria del Teatro. Dal 2023 è curatore di una serie del progetto ORMETE. In ambito extra-accademico, opera presso l’Ufficio Stampa della Fondazione Piemonte dal Vivo. È giornalista pubblicista e in qualità di critico teatrale ha scritto per numerose testate di settore