ABSTRACT

Francesca Della Monica is a versatile artist: she is singer, a philosopher, an archaeologist and a voice pedagogue, she managed to combine the many facets of her artistic and musical skills with her academic preparation creating one of a kind performances. The artist has equally developed an original method of working on the voice which treasures all her previous experiences, both as a scholar and as a performer, a method that she continuously experiments on herself and on the actors who participate in her workshops. This research work reconstructs the artistic path of Francesca Della Monica, focusing on the most significant collaborations that have forged her as an artist and as a pedagogue. The research also makes use of precious unpublished writings by Della Monica herself, trying to give a 'shape', though not definitive, to a complex and impalpable matter like the voice and offer possible solutions so that each sounding subject can express all their sonic and semantic potential.

BIOGRAFIA

Carla Russo è dottore di ricerca in Storia del Teatro Moderno e Contemporaneo. È cultore della materia in Storia del Teatro Moderno e Contemporaneo presso la cattedra di Storia del Teatro dell’Università degli Studi di Napoli ‘L’Orientale’. I suoi ambiti di ricerca sono incentrati sul teatro contemporaneo, con particolare attenzione alla pedagogia dell’attore e alla regia. Tra le sue pubblicazioni: La costruzione dell’oralità nell’operazione teatrale di Emma Dante (in L’oralità sulla scena, M. Arpaia, A. Albanese, C. Russo (a cura di), Napoli, Il Torcoliere, 2015); Federico Tiezzi, Sandro Lombardi e i mondi teatrali di Giovanni Testori (in La scena dell’oralità, A. Anastasi, V. Di Vita (a cura di), Messina, Corisco Editore, 2015). carlarusso80@icloud.com

DOWNLOAD

Scarica l'articolo Scarica la rivista completa